Tuhannet automaatiojärjestelmät kaipaavat pikaista parannusta Suomessa

26.05.2014 Nyky-yhteiskuntamme on täysin riippuvainen erilaisista ICT-järjestelmistä. Digitaaliset järjestelmät ja palvelut ovat vahvasti verkottuneita ja yhteydessä Internetiin. Jopa vedenjakelu on digitaalisesti ohjattua ja sähköverkko on muuttumassa älykkääksi. Molempia myös ohjataan etäyhteyksien avulla.

Yli puolet Suomessa käytössä olevista matkapuhelimista on älypuhelimia

23.05.2014 Älypuhelinten osuus suomalaisten käyttämistä matkapuhelimista ylitti 50 % rajan vuoden 2013 aikana. Nykyisellä kasvuvauhdilla älypuhelinten määrä on ensi syksynä ylittänyt jo 60 % kaikista matkapuhelimista. Tämä käy selville Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella tehdystä matkapuhelinkannan selvityksestä.

Uusia tutkijatohtoreita ja akatemiatutkijoita

20.05.2014 Suomen Akatemia on myöntänyt 18 miljoonaa euroa tutkijantehtäviin luonnontieteiden ja tekniikan aloilla.

Satelliittiosaamisesta liiketoimintaa

16.05.2014 Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Antti Kestilä, Pekka Laurila ja Rafal Modrzewski ovat olleet mukana radiotieteen ja -tekniikan laitoksen Aalto-1-opiskelijasatelliittiprojektissa. Nyt he pääsevät koettamaan siipiään omassa satelliittihankkeessaan. ICEYE-hankkeen tavoitteena on tietopalvelu, joka pitää silmällä arktisten alueiden jäätilannetta satelliittien avulla.

Lahjoituksesta virtaa IP-puhetekniikan opetukseen

07.05.2014 Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen Tecnotreeltä saama lahjoitus mahdollistaa perinteisen ja uuden puhetekniikan yhdistämisen.

Dekaani Tuija Pulkkinen Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian jäseneksi

05.05.2014 Aalto-yliopiston dekaani, professori, FT Tuija I. Pulkkinen on kutsuttu Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian (National Academy of Sciences, NAS) ulkomaiseksi jäseneksi (foreign associate).

Paras tieteellinen julkaisu IPSN 2014 -konferenssissa

29.04.2014 Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen tohtorikoulutettavat Ossi Kaltiokallio ja Huseyin Yigitler sekä professorit Riku Jäntti ja Neal Patwari (University of Utah, Yhdysvallat) ovat voittaneet Best Paper -palkinnon julkaisustaan "Non-invasive respiration rate monitoring using a single COTS TX-RX pair".

Tulevaisuuden sähkökomponenteissa voidaan hyödyntää vuotovirtaa

28.04.2014 Tutkijaryhmä kehitti uudenlaisen LED-rakenteen, jonka toiminta antaa lupaavia viitteitä esimerkiksi nanolankojen hyödyntämiselle eri sovelluskohteissa.

Kymmenen uutta tekniikan kunniatohtoria vihitään Aalto-yliopistossa

23.04.2014 Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulut myöntävät kunniatohtorin arvon kymmenelle merkittävälle tieteen, tekniikan ja yhteiskunnan vaikuttajalle. Tekniikan korkeakoulut järjestävät yhteisen tohtoripromootion nyt toista kertaa. Järjestäjinä ovat Insinööritieteiden korkeakoulu, Kemian tekniikan korkeakoulu, Perustieteiden korkeakoulu ja Sähkötekniikan korkeakoulu.

Vuosikurssi -83 vieraili Sähkötekniikan korkeakoulussa

10.04.2014 Teknillisen korkeakoulun (TKK) sähköosastolla vuonna 1983 opintonsa aloittaneet palasivat opinahjoonsa 30-vuotisjuhlan merkeissä.

Yrittäjyysiltapäivä oli menestys

08.04.2014 Ensimmäistä kertaa järjestetty yrittäjyysiltapäivä Aalto ELECin tohtoriopiskelijoille ja alumneille kokosi yhteen 43 tiedonjanoista osanottajaa ja joukon puhujia.

Hyvällä sivuainevalinnalla pääsee pitkälle

04.04.2014 Se, mitä opiskelee pääaineen rinnalla, voi ratkaista uran suunnan. Aalto-yliopiston opiskelijoilla ei ainakaan ole pulaa mahdollisuuksista.

Martti Tiurista Tutkaksen ensimmäinen kunniapuheenjohtaja

03.04.2014 Tutkijoiden ja kansanedustajien seura, Tutkas, valitsi vuosikokouksessaan veteraanikansanedustaja, tekniikan tohtori, professori Martti Tiurin ensimmäiseksi kunniapuheenjohtajakseen. Tiuri oli vuonna 1970 perustamassa Tutkasta ja on alusta alkaen toiminut aktiivisesti seuran johdossa niin puheenjohtajana, varapuheenjohtajana kuin hallituksen jäsenenä. Uudenmaan vaalipiiristä valittu Tiuri toimi vuosina 1983–2003 kokoomuksen kansanedustajana.

Avaruussääprofessori liikkuu tieteen ja tekniikan rajapinnassa

02.04.2014 Ph.D. Esa Kallio on aloittanut professorina (Associate Professor) radiotieteen ja -tekniikan laitoksella 1.1.2014. Professuurin ala on avaruustiede ja -tekniikka. Kallion erityisalaa on Aurinkokuntamme avaruussää. Tutkimuksessa perehdytään taivaankappaleilla ja niiden lähiavaruudessa tapahtuviin ilmiöihin.

Kuin tieteisfilmistä

31.03.2014 Mikro- ja nanotekniikan tutkimuskeskuksessa Micronovassa on Suomen suurin puhdastila. Startup-yritys HS Foils valmistaa siellä äärimmäisen ohuita röntgenikkunoita.

Tuotekehityksen ytimessä

28.03.2014 Opiskelijat loivat tulevaisuuden työkaluja kurssilla, joka järjestettiin yhteistyössä Euroopan hiukkastutkimuskeskus Cernin kanssa.

Sähköverkot vastaan ilmastonmuutos

26.03.2014 Sähköverkkojen on kestettävä myrskyt, oltava kustannustehokkaita, autettava energiankäytön tehostamisessa ja mahdollistettava uusiutuviin energianlähteisiin siirtyminen. Näiden vaatimusten takana on ilmastonmuutoksen ehkäisy ja sen seurausten kanssa painiminen.

Vaikutusvaltainen Aurinko

24.03.2014 Auringon tutkiminen auttaa ymmärtämään sen ja muiden tavallisten tähtien käyttäytymistä. Tutkimus tuottaa tietoa esimerkiksi Auringon aktiivisuudesta, jolla voi olla merkittäviä seurauksia Maassa.

Tekniikan opintoja pystyy Aalto-yliopistossa räätälöimään oman mielenkiinnon kohteisiin sopiviksi

03.03.2014 Tekniikan ala ei ole tarkoitettu vain miehille. Aalto-yliopiston naisopiskelijat kertovat, miksi naisten pitäisi ainakin harkita tekniikkaa.

RSS 2.0 -syöte