Aalto-yliopiston hakijamäärä nousi 19 % - aloituspaikkoja yli 1600

28. kesäkuu 2018

Valtakunnallisen korkeakoulujen yhteishaun tulokset on julkaistu Opintopolku-palvelussa.

• opiskelijavalinta
  • yhteishaku

Aalto-1 lähti avaruuteen vuosi sitten – Otaniemen maa-asemaa valmistellaan jo seuraavien satelliittien laukaisuun

21. kesäkuu 2018

Aalto-1 on selviytynyt kiertoradalla kohtaamistaan hankaluuksista kunnialla.

Opiskelu Tiede ja taide Tiedotteet Yhteistyö

• Suomi100-satelliitti
  • satelliitit
  • avaruusteknologia
  • Aalto-1

Aalto sai Suomen Akatemian syyskuun hausta 15,9 miljoonaa euroa

21. kesäkuu 2018

Suurin osa rahoituspäätöksistä saatiin luonnontieteen ja tekniikan aloille.

• suomen_akatemia

Aalto-yliopisto ja Nokia laajentavat yhteistyötään

21. kesäkuu 2018

Tekoälytutkimus on yksi yhteistyön uusista kulmakivistä.

• nokia

Petri Suomala Aalto-yliopiston opetuksesta vastaavaksi vararehtoriksi

21. kesäkuu 2018

Professori Suomala siirtyy Aaltoon Tampereen teknillisestä yliopistosta.

• Petri_suomala
  • vararehtori
  • nimitys

Aalto sijoittui jälleen maailman nuorten yliopistojen kärkikymmenikköön

21. kesäkuu 2018

Aallon kansainvälisten vertaisarvioitujen julkaisujen ja kilpaillun EU-rahoituksen määrä on kasvanut.

• QS_ranking

Aalto-yliopistolle kaupunkitaloustieteen lahjoitusprofessuuri

20. kesäkuu 2018

Professuuri tuo osaamista kaupunkien elinvoimaisuuden ja elinkeinopolitiikan kysymyksiin.

Tiedotteet Yhteistyö

• Kaupunkitaloustiede
  • Lahjoitus

Uudet tohtorit otettiin akateemisen yhteisön jäseniksi

19. kesäkuu 2018

Rehtori Ilkka Niemelä toivoi, että promovoitujen tohtoreiden yhteys alma materiin, Aalto-yliopistoon, jatkuu tulevaisuudessakin tiiviinä.

Muut

Uusi teknologiakasvatuksen professori innostaa nuoria tekniikan aloille

18. kesäkuu 2018

Työelämäprofessori Maria Clavert edistää teknologiaopetusta peruskoulusta yliopistotasolle ja opettajankoulutukseen asti.

Opiskelu Tiede ja taide

Perustamisesta pian 10 vuotta – 45 kansainvälistä asiantuntijaa antaa arvionsa Aallon kehityksestä

17. kesäkuu 2018

RAI 2018 -arvioinnin huippuasiantuntijat tarkastelevat tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan lisäksi yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

World Challenge Finland 2018 – avoimella datalla parempi maailma

15. kesäkuu 2018

Aalto-yliopisto on mukana World Challenge Finland 2018 -kilpailussa, jossa ideoidaan esimerkiksi satelliittien ja lennokkien tuottamaa avointa dataa hyödyntäviä, kestävää kehitystä tukevia palveluita.

Opiskelu Tiede ja taide Yhteistyö

421 uutta tohtoria promovoidaan tiedeyhteisön jäseniksi tekniikan alan promootiossa

14. kesäkuu 2018

Uusille tohtoreille ojennetaan tohtorin arvonmerkki, tekniikan alan tohtorinhattu.

Tiedotteet

• promootio_2018

Tutkimattomilla teillä, TkT Natalie Segercrantz

13. kesäkuu 2018

Teknillisestä fysiikasta väitelleen Natalie Segercrantzin mielestä tutkimus on kuin tieteen löytöretkeilyä. Laboratoriossa voi tehdä jotain ennennäkemätöntä.

QS-ranking listasi Aallon sijalle 140 maailmassa

11. kesäkuu 2018

Aalto on Suomen ykkönen tutkimusviittausten suhteellisessa määrässä ja työnantajamielikuvassa.

• QS_ranking

Värikäs, lumoava, vaikuttava – Aalto Festival 2018 hurmasi 65 tapahtumalla

11. kesäkuu 2018

Kiitos kaikille kävijöille, nähdään taas ensi vuonna!

Kampus Opiskelu Tiede ja taide

• AaltoFestival

Tutkimusallianssi tukemaan yrityksiä automatisoituvan liikenteen ja logistiikan aloilla

11. kesäkuu 2018

Suomella on hyvät mahdollisuudet nousta autonomisen liikenteen ja logistiikan osaamisen ja ketterän kehittämisen johtavaksi maaksi.

Tiede ja taide Tiedotteet Yhteistyö

Ratkaisuja arjen tarpeisiin

7. kesäkuu 2018

Sähköpajakurssilla kehitelty kosketukseen reagoiva käsinukke syntyi taiteen ja tieteen yhteistyönä.

• sähköpajakurssi
  • sähköpaja_kurssi
  • sähköpaja_lopputyöt

Vauhtia energialiiketoiminnan innovaatioihin

7. kesäkuu 2018

EIT InnoEnergy -verkoston ja Aallon yhteistyö tukee energiasektorin yrittäjyyttä.

Yhteistyö

Aalto nousi Pohjoismaiden nuorten yliopistojen ykköseksi

7. kesäkuu 2018

Times Higher Educationin tuoreessa vertailussa Aalto kiri sijalle 22 alle 50-vuotiaiden yliopistojen joukossa.

• Times_Higher_Education_ranking
  • ranking_tulokset

Tohtorikoulutus 2.0 – Vastaako tohtorikoulutus muuttuvan yhteiskunnan haasteisiin?

6. kesäkuu 2018

Tekniikan alan tulevat kunniatohtorit ottavat kantaa tohtorikoulutuksen haasteisiin yleisölle avoimessa paneelissa 14. kesäkuuta.

Tiede ja taide

Loistoristeilijä ei synny ilman tutkimusta

6. kesäkuu 2018

Laivanrakentaja Sisko Hellgren selvitti väitöskirjassaan, miten risteilijä valmistuu aikaa ja kustannuksia säästäen, mutta laadusta tinkimättä.

DI-hakukohteiden todistusvalinta uudistuu vuonna 2020

6. kesäkuu 2018

Muutos koskee diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen (DIA) yhteisvalintaan kuuluvia diplomi-insinöörikoulutusohjelmia seitsemässä suomalaisessa yliopistossa.

• dia-yhteisvalinta

Ohjelmistoradio, avoin lähdekoodi, räätälöity kamera – tällainen on maitotölkin kokoinen Aalto-3-satelliitti

4. kesäkuu 2018

Jos kaikki menee nappiin, opiskelijoiden suunnittelema ja rakentama nanosatelliitti voi olla valmis avaruuteen jouluna 2019.

Opiskelu Tiede ja taide

• Aalto-3
  • nanosatelliitit
  • satelliitit

Sähkötekniikan korkeakoulun ensimmäistä Family Day -tapahtumaa vietetään 15.9.2018

31. toukokuu 2018

Ohjelmaa on tarjolla kaikenikäisille.

Aalto-yliopiston vuoden 2018 todistusvalinnan tulokset on julkaistu

30. toukokuu 2018

Kauppatieteissä 60 prosenttia uusista opiskelijoista valitaan todistusvalinnalla. Kaikki opiskelupaikan saaneet tiedetään viimeistään 28. kesäkuuta.

• pääsykokeet
  • DIA-koulutus